Allmänna villkor
Nedan villkor uppdaterade: 25-12-10
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller för kund som innehar ett giltigt organisationsnummer och gör
en beställning via hemsida, telefon, e-post eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan
dig och bolagsnamn GastroTeam Abbe AB med organisationsnummer 559101-1100.
(Nedan nämnt Gastroteam). Hos oss kan du handla på flera olika sätt. Det smidigaste för dig
är att handla online. Men vill du hellre ringa in din beställning går det utmärkt. För att handla
hos oss måste du vara över 18 år och ha ett registrerat företag. Vi säljer endast till företag
och organisationer.
2. Prisinformation
Angivna priser på webbplatsen gastroteam.se är angivna exklusive frakt och moms. Moms tillkommer med 25%. Fraktavgiften beräknas i kassan. Mer info om aktuella fraktavgifter hittar du under punkt 4 längre ned. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och eventuella färgavvikelser. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella prisfel före och efter att beställningen är behandlad. Skulle du trots detta motta en defekt eller fellevererad vara ber vi dig att kontakta oss per omgående. Priserna kan när som helst ändras utan avisering. Kampanjpriser Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker.
2.1 Kampanjpriser
Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker.
3. Köp och beställning
För att göra ett köp hos oss eller på vår webbplats gastroteam.se måste du ha fyllt 18 år Vi
vänder oss endast till företag. Gastroteam tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att
kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan med tillstånd av målsman ingå avtal
med Gastroteam. För att genomföra ett köp på vår webbplats måste kunden godkänna våra
allmänna villkor. I och med godkännande av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till
villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till
hanteringen av personuppgifter och cookies. Avtal om köp ingås i samband med att
Gastroteam bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail.
3.1 Beställningsvara
- Vad menas med beställningsvara?
En beställningsvara omfattas oftast av en artikel som tas
hem på beställning, eller en artikel som inte finns i det ordinarie sortimentet eller där order och leverans görs genom en extern leverantör. En
beställningsvara kan ha olika leveranstider och tillgänglighet, därför är det rekommenderat
att du innan en sådan beställning hör med oss angående leverans. Vi reserverar oss för slut
i lager hos våra tillverkare och partnerföretag.
3.2 Orderbekräftelse
När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post. Skulle det hända att du inte får en sådan, vänligen kontakta oss strax efter att din beställning lagts. Om du har frågor eller om du vill ändra något, kontakta oss via e-post eller telefon. Du hittar fullständig kontaktinformation via https://gastroteam.se/kontakt/ Du som kund måste vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd för att få ingå köpeavtal med GastroTeam uppmanar kunden att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med GastroTeam. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med kundservice eller liknande.
3.3 Kunduppgifter
Vid genomförandet av ett köp hos GastroTeam, eller på webbplatsen gastroteam.se, ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga samt korrekta. Kunden kommer vid köptillfället ombeds att uppge person och/-eller företagsuppgifter med mera.
4. Frakt och leverans
Fraktavgifter (Exkl. Moms) tillkommer för närvarande enligt tabellen nedan:
4.1 Aktuella fraktavgifter Sverige & EU
Aktuella fraktavgifter utanför Sverige, inom. Frakt tillkommer
Aktuell fraktavgifter inom Sverige, frakt och moms tillkommer.
Upp till 3 000 SEK Fraktavgift 450 SEK
3 001 - 9 989 SEK Fraktavgift 990 SEK
9 990 - 15 000 SEK Fraktavgift 1 590 SEK
15 001 - 30 000 SEK Fraktavgift 1 990 SEK
30 001 - 50 000 SEK Fraktavgift 2 490 SEK
50 001 - 75 000 SEK Fraktavgift 2 990 SEK
75 001 - 149 999 SEK Fraktavgift 3 590 SEK
150 000 SEK eller mer Fraktavgift Fraktfritt
4.2 Leverans och transport
Vi använder oss av olika fraktbolag, främst fraktar vi med DHL, Dascher, Schenker och emellanåt även TNT. Inom Jönköpingsområdet kan det förekomma att vi använder oss av ett lokalt transportföretag för daglig leverans från vårt lager i Bankeryd. Vid mindre försändelser förbehåller vi oss rätten att leverera till närmaste fraktombud.
Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas till dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger GastroTeam rätten att debitera kunden för eventuella kostnader och fakturaavgift för varje ej uthämtad order.
4.3 Leveransadress
Vi levererar varan till angiven leveransadress eller företagsadress, önskas annan leveransadress måste ni kontakta vår kundservice via e-post eller telefon. GastroTeam ansvarar inte för eventuellt skadade eller förlorade vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar även för varan under eventuell retur. GastroTeam avsäger oss från eventuella skador. Risken har övergått på köparen, det innebär att denne står för skador som kan uppstå på varan. Kontrollerar det levererade godset vid leveranstillfället. Om transportskador uppstått ombeds du anmäla detta omgående till transportbolaget. Leveranstiden är ungefärlig och ej bindande.
4.4 Leveranstid
Räkna med 1-2 dagar ytterligare vid leveranser till norra delar av
Sverige och eller till öar utan broförbindelser. Beställningsvaror har längre leveranstid och
specialbeställda möbler har ett par veckors leveranstid, hör av dig till oss för att ta reda på
mer. Leverans sker normalt under helgfria vardagar mellan 08:00 – 17:00 till närmaste port,
grind eller garageuppfart. Tiden tilldelas beroende på var någonstans i landet du bor. Tänk
på att den eventuella leveranstiden angiven på hemsidan är inte exakt.
4.5 Avisering
Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var någonstans i landet du bor. Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar som kan uppstå, framför allt vid specialbeställningar. Vid eventuella förändringar och leveransförseningar kommer du att bli kontaktad av GastroTeam. När varan levererats och mottagits av beställaren anses tjänsten som förbrukad.
4.5 Tilläggstjänster
Montering, in- eller uppbärning:
Leverans sker till port- eller tomtgräns. Förarna packar inte upp eller installerar något
GastroTeam erbjuder normalt sett heller inte inbärning och montering av varor. I annat fall om
så skulle ske så är det tilläggstjänster som ligger utanför ordinarie prissättning.
5. Betalning
GastroTeam erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Gastroteam har rätt att ta betalt av kunden redan i samband med beställningstillfället om inte leasing eller annat är överenskommet.
5.1 Bankkort eller kreditkort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste tekniken för säkra kontokortsbetalningar online. 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
5.2 Faktura
I normala fall arbetar vi med förskottsfakturering. Undantag kan eventuellt göras per unikt
tillfälle. Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot
faktura måste du ange ditt organisationsnummer. Förutsättningen för att få handla mot
faktura är bland annat att du är registrerat företag i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha
några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Gastroteam överlåtna till Svea
Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att uppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall
innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall
skickas hem till dig. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
5.3 Delbetalning/Leasing
Genom vårt huvudsakliga samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala/leasa ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att företagsuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Allmänna villkor, http://webpay.svea.com/sv/swe/kontovillkor/
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI),
http://webpay.svea.com/sv/swe/kontovillkor/
Då vi erbjuder leasing via vår checkout SVEA Webpay har vi enligt Konsumentverkets
föreskrifter upplysningsskyldighet och vill informera dig om följande:

6. Garantier
1 års reservdelsgaranti om inget annat anges.
6.1 Undantag
Vi säljer alla producenters produkter med minst ett (1) års fabriksgaranti om inget annat anges. Garantin täcker oftast endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Faktura fungerar som garantibevis. Samtliga produkter som säljs av GastroTeam är ämnade att användas i en så kallad offentlig miljö. Används produkterna på något annat sätt så gäller ej varans garanti
6.2 Vad gäller vid montering och anslutning av el?
Anlitar du som kund en elektriker för montering och anslutningar så måste det göras av en
auktoriserad elektriker, detta måste också kunna styrkas. Annars gäller inte garantin.
Auktoriserat företag kan du söka och hitta genom följande länk nedan:
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget Ansvaret gäller såklart även
om du som kund hyr eller leasar ditt köp.
7. Ångerrätt & retur
Som
företagskund har du ingen lagstadgad returrätt.
Då vi endast vänder oss till företag- och organisationer så tillämpar vi inte öppet köp- eller ångerrätt. Vi tillämpar heller inga
undantag i dagsläget.
7.1 Är det något fel med din produkt?
Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via vår webbplats per omgående inom 24 timmar och/-eller inom 1 arbetsdag under ordinarie arbetsdag.
Detta för att vi ska kunna hantera och bedöma ditt enskilda fall så snabbt som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuella åtgärder. GastroTeam förbehåller sig rätten att neka reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig eller att felet beror på handhavandefel. GastroTeam förbehåller sig för fel som uppstår efter varans avlämnande.
7.2 Transportskada
Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till speditören i första hand, i annat fall kontaktar man fraktbolaget för en skadeanmälan. Detta ska göras inom tre dagar till fraktbolaget. Det är viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Gör detta per omgående. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln och spara emballaget för eventuell retur.
8. Produktinformation
Produktnamnen som används på denna webbplats är endast avsedda att identifiera
produkterna. Alla varumärken och registrerade varumärken tillhör respektive producent.
8.1 Produktbilder
Produktbilder är för illustrativa ändamål. Även om vi så långt som möjligt försöker visa produkterna precis så som de ser ut kan det i vissa fall skilja något på bilden på vår hemsida och produktens verkliga utseende. De flesta av våra egna produkter 2NORTH, GastoTeam, Saliba Swedish Cooling Equipment och Saliba IMPASTO kommer med logotyp påklistrad eller graverad vilket inte alltid framgår av produktbilderna på webbplatsen.
Vidare försöker vi alltid i största möjliga mån ha helt korrekt produktinformation men denna kan i undantagsfall avvika något från verkligheten och skall allmänt ses som vägledande och övergripande. Är bilden en exempelbild framgår det i de flesta fall likaså.
När du tittar på en webbsida genom en mobil eller datorskärm vill vi uppmärksamma dig om att det kan finnas tonala skillnader mellan det visuella i till exempel produktbilderna och de optiska bilderna som ses med ögat.
9. Force majeure
GastroTeam skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosionen, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning, arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte).