• Snabb leverans
  • Brett sortiment
  • Bra priser

Allmänna villkor

Senast uppdaterat 23/12/14/



Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för kund som innehar ett giltigt organisationsnummer och gör en beställning via hemsida, telefon, e-post eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan dig och bolagsnamn Gastroteam Abbe AB, organisationsnummer: 556919-4201. Nedan nämnt Gastroteam. Hos oss kan du handla på flera olika sätt. Det smidigaste för dig är att handla online. Men vill du hellre ringa in din beställning går det utmärkt. För att handla hos oss måste du vara över 18 år och ha ett registrerat företag.


Priser

Angivna priser på gastroteam.se är angivna exklusive moms. Moms tillkommer med 25% samt så tillkommer en fraktavgift som beräknas i kassan. Mer info om aktuella fraktavgifter hittar du i stycket Frakt och leverans längre ned. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och eventuella färgavvikelser. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktigheter gällande priser före och efter att beställningen är behandlad. Skulle du trots detta motta en defekt eller fellevererad vara ber vi dig att kontakta oss per omgående. Priserna kan när som helst ändras utan avisering.


Köp och beställning

För att göra ett köp hos oss eller på vår webbplats gastroteam.se måste du ha fyllt 18 år. Gastroteam tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan med tillstånd av målsman ingå avtal med Gastroteam. För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. I och med godkännande av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies. Avtal om köp ingås i samband med att Gastroteam bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med kundservice eller liknande. Alla priser på hemsidan är huvudsakligen angivna exklusive. moms och i svenska kronor (SEK). Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat om och i de fall de förekommer. Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker. Gastroteam reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella skriv- och faktafel som kan finnas på vår hemsida, i e-post, på sociala kanaler eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis, men ej uteslutande, eventuella prisfel, produktbilder, beskrivningar och felaktiga lagersaldon.


Beställningsvara

- Vad menas med beställningsvara?
Beställningsvara omfattas oftast en artikel som görs på beställning, eller där order och leverans görs genom extern leverantör. En beställningsvara kan ha olika leveranstider, därför är det rekommenderat att du innan en sådan beställning hör med oss angående leveransmöjligheten.


Orderbekräftelse

När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post. Skulle det hända att du inte får en sådan, vänligen kontakta oss strax efter att din beställning lagts. Om du har frågor eller om du vill ändra något kontaktar du oss via e-post eller telefon. Du hittar fullständig kontaktinformation via https://gastroteam.se/kontakt/ samt övrig information. Du som Kund måste vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd för att få ingå köpavtal med Gastroteam Gastroteam uppmanar kunden att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med Gastroteam. Gastroteam förbehåller sig rätten att när som helst ändra sina Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.


Kunduppgifter

Vid genomförandet av ett köp hos Gastroteam, eller på gastroteam.se ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga samt korrekta. Kunden kommer vid köptillfället ombedes att uppge person och/-eller företagsuppgifter med mera.


Frakt och leverans

Frakt och leverans sker oftast av DHL. Fraktavgifter tillkommer för närvarande enligt tabellen nedan:


Delsumma Fraktavgift
Upp till 3 000 kr 450 kr
3,000 till 9 989 kr 990 kr
9 990 till 30 000 kr 1 990 kr
30 000 kr+ till 150 000 kr  2 490 kr
Över 150 000 kr Fraktfritt


Leveranstid

Varorna levereras normalt inom den tidsperiod som eventuellt anges på produktsidan på Gastroteam’s webbplats, alternativt i övrig kommunikation (telefon, e-post m.m.). Produkter som vi lagerhåller levereras i regel inom några arbetsdagar. Beställningsvaror och specialbeställda möbler har ett par veckors leveranstid, hör av dig till oss för att ta reda på mer. Leverans sker normalt under helgfria vardagar mellan 08:00 – 17:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tiden tilldelas beroende på var någonstans i landet du bor. Tänk på att den eventuella leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var någonstans i landet du bor. Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar som kan uppstå, framför allt vid specialbeställningar. Vid eventuella förändringar och leveransförseningar kommer du att bli kontaktad av Gastroteam.



Leveransätt

Gastroteam fraktar främst med DHL. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud. Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger Gastroteam rätten att debitera kunden för eventuella kostnader och fakturaavgift för varje ej uthämtad order.



Leveransadress
Vi levererar varan till angiven leveransadress eller företagsadress, önskas annan leveransadress måste ni kontakta vår kundservice via e-post eller telefon.
Transportansvar
Gastroteam ansvarar inte för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar även för varan under eventuell retur. Gastroteam avsäger oss ifrån eventuella skador. Risken har övergått på köparen det innebär att denne står för skador som uppkommer på varan. Kontrollerar det levererade godset vid leveranstillfället. Om transportskador uppstår anmäls detta omgående till transportbolaget. (senast fem dagar efter mottagandet). Leveranstiden är ungefärlig och ej bindande.

Tilläggstjänster
(Uppbärning och montering)
GastroTeam erbjuder normalt sett inte uppbärning och montering av varor. I annat fall om så skulle ske så är det tilläggstjänster som ligger utanför ordinarie prissättning. Hör gärna med oss först genom mejl info@gastrtoeam.se eller telefon 036 - 777 90 90 När varan levererats och mottagits av beställaren anses tjänsten som förbrukad.

Betalning

Gastroteam erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Gastroteam har rätt att ta betalt av kunden redan i samband med beställningstillfället, så tillvida att inte leasing eller annat är överenskommet.


Bankkort eller kreditkort

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.



Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerat företag i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av GastroTeam AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att uppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.



Delbetalning

Genom vårt huvudsakliga samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala eller leasa ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att företagsuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.



Allmänna villkor

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)



Garantier


Reservdelsgaranti - Reservdelsgarantin gäller 1 år om inget annat anges och omfattas av tillhörande löstagbara tillbehör och/- eller utbytbara reservdelar. Reservdelsgaratin täcker eventuella fabriks- och tillverkningsfel.

Undantag - Normalt sett saluför vi producenters produkter med minst ett (1) års fabriksgaranti om inget annat anges. Garantin täcker normalt endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Faktura fungerar som garantibevis. Samtliga produkter som säljs av Gastroteam är ämnade att användas i en så kallad offentlig miljö. Används produkterna på något annat sätt så gäller ej varans garanti. I övrigt då det gäller reklamation så görs ett så kallat RMA ärende gentemot tillverkaren (reklamationsärende till producent helt enkelt).


Garanti och eget ansvar

För att garantin ska gälla behöver du som kund se till att maskiner köpta genom GastroTeam genomgår en service minst 1 gång per månad. Service som genomförs skall journalföras av den personen som utför servicen, vi rekommenderar att kund utser en person som har huvudansvaret.


Vad gäller vid montering och anslutning av el?

Anlitar du som kund en elektriker för montering och anslutningar så måste det göras av en auktoriserad elektriker, detta måste också kunna styrkas. Annars gäller inte garantin. Auktoriserat företag kan du söka och hitta genom följande länk nedan: https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget Ansvaret gäller såklart även om du som kund hyr eller leasar ditt köp.


Ångerrätt/retur för företagskunder

Vi vänder oss endast till företagskunder. Vid köp av varor genom GastroTeam gäller således varken ångerrätt eller öppet köp.  Som företagskund har man ingen lagstadgad returrätt.  Vi tillämpar inte ångerrätt eller heller inga undantag i dagsläget


Returer

Normalt sett tillämpas inga ordinarie returer företag mellan (byte, ersättning av produkt, etc.).
*Undantag - Ibland kan extern distributör eller tillverkare göra undantag gällande retur av gods. Observera dock följande: Tillverkare, tredjepartsleverantör kan vid retur komma att dra av upp till 25% av varuvärdet, samt att man själv får stå för frakten. Vid ett sådant ärende uppmanas du att höra av dig till oss så hjälper vi dig vidare.




Reklamation

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via vår hemsida så snart som möjligt efter fel har upptäckts. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt.  Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuella åtgärder. Gastroteam förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig eller att felet beror på handhavande fel.


Transportskada

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till expeditör i första hand, i annat fall kontaktar man DHL för skadeanmälan. Detta ska göras inom tre dagar till fraktbolaget. Det är viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln och spara emballaget för eventuell retur.


Force majeure

Gastroteam skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosioner, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning, arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte). Övrigt Produktbilder. När du tittar på en webbsida genom en mobil eller datorskärm vill vi uppmärksamma dig om att det kan finnas tonala skillnader mellan det visuella i t. ex produktbilderna och de optiska bilderna som ses med ögat.